Petrik de Heus
Uitgelicht: de Snijdersschool
Iedere maand lichten wij een school uit die Bordfolio gebruikt. Als eerste praten we met Bram van Mil van de Snijdersschool.
Jullie hebben in de zomervakantie een grote brand gehad. Hoe gaat het nu met de Snijdersschool?
Bram: De brand heeft grote impact gehad op de vakantie van een deel van het team. Gelukkig zijn maar 3 lokalen echt uitgebrand en hebben we 7 onbruikbare lokalen. Dus zijn niet alle kinderen hun vertrouwde klas kwijtgeraakt. De directeur en de mensen bij de administratie zijn hier tijdens hun vakantie heel druk mee geweest. Er moest een hoop geregeld worden om alle kinderen na de vakantie weer een prettige leeromgeving te bieden. Nadat de de getroffen klassen 3 weken in andere ruimtes in en om de school zijn ondergebracht hebben we nu mooie semipermanente lokalen naast ons vertrouwde gebouw staan. En hebben alle groepen weer een eigen lokaal. Dus na een periode van hard werken, genieten we nu van het feit dat het weer goed gekomen is.
De Snijdersschool werkt al langer met portfolio’s. Wat kun je vertellen aan leerkrachten die niet weten waar ze moeten beginnen? Wat zijn de grootste voordelen van het werken met Bordfolio?
Bram: Het werken met portfolio doen we omdat we kinderen inzicht willen geven in hun eigen ontwikkeling en de kinderen eigenaar willen maken van hun eigen leerproces. Dit staat ook in onze stelregels.
Kinderen leren reflecteren op hun eigen werk kost tijd. Ze moeten het leren. Door het de hele basisschoolperiode te doen, worden de kinderen er steeds beter in. Om met kinderen over hun ontwikkeling te praten is het fijn om hun werk erbij te hebben. Dat deden we eerst in een multomap. Dit was onoverzichtelijk voor de kinderen, maar ook voor leerkrachten en ouders. Met de digitale variant werd het makkelijker om werk terug te vinden. Ook nodigt het kinderen uit om omschrijvingen toe te voegen aan hun werk en hun werk te labelen aan de leerdoelen.
Welke obstakels kwamen jullie tegen en hoe hebben jullie deze opgelost?
Bram: Nu we er een tijd mee aan het werk zijn merken we dat we te weinig digitale middelen hebben. Er zijn nu geregeld kinderen die een van de 4 ipads willen pakken, maar dan zijn deze al bezet. Op de tablet is het plaatsen in je portfolio voor kinderen toch het makkelijkst, mede door de camera. Dus we gaan nu op zoek hoe we meer digitale middelen beschikbaar kunnen stellen voor de kinderen. Zodat de kinderen alleen maar na hoeven te denken over wat ze in hun portfolio willen zetten.
Jullie hebben in de zomervakantie een grote brand gehad. Hoe gaat het nu met de Snijdersschool?
Bram: De brand heeft grote impact gehad op de vakantie van een deel van het team. Gelukkig zijn maar 3 lokalen echt uitgebrand en hebben we 7 onbruikbare lokalen. Dus zijn niet alle kinderen hun vertrouwde klas kwijtgeraakt. De directeur en de mensen bij de administratie zijn hier tijdens hun vakantie heel druk mee geweest. Er moest een hoop geregeld worden om alle kinderen na de vakantie weer een prettige leeromgeving te bieden. Nadat de de getroffen klassen 3 weken in andere ruimtes in en om de school zijn ondergebracht hebben we nu mooie semipermanente lokalen naast ons vertrouwde gebouw staan. En hebben alle groepen weer een eigen lokaal. Dus na een periode van hard werken, genieten we nu van het feit dat het weer goed gekomen is.
De Snijdersschool werkt al langer met portfolio’s. Wat kun je vertellen aan leerkrachten die niet weten waar ze moeten beginnen? Wat zijn de grootste voordelen van het werken met Bordfolio?
Bram: Het werken met portfolio doen we omdat we kinderen inzicht willen geven in hun eigen ontwikkeling en de kinderen eigenaar willen maken van hun eigen leerproces. Dit staat ook in onze stelregels.
Kinderen leren reflecteren op hun eigen werk kost tijd. Ze moeten het leren. Door het de hele basisschoolperiode te doen, worden de kinderen er steeds beter in. Om met kinderen over hun ontwikkeling te praten is het fijn om hun werk erbij te hebben. Dat deden we eerst in een multomap. Dit was onoverzichtelijk voor de kinderen, maar ook voor leerkrachten en ouders. Met de digitale variant werd het makkelijker om werk terug te vinden. Ook nodigt het kinderen uit om omschrijvingen toe te voegen aan hun werk en hun werk te labelen aan de leerdoelen.
Welke obstakels kwamen jullie tegen en hoe hebben jullie deze opgelost?
Bram: Nu we er een tijd mee aan het werk zijn merken we dat we te weinig digitale middelen hebben. Er zijn nu geregeld kinderen die een van de 4 ipads willen pakken, maar dan zijn deze al bezet. Op de tablet is het plaatsen in je portfolio voor kinderen toch het makkelijkst, mede door de camera. Dus we gaan nu op zoek hoe we meer digitale middelen beschikbaar kunnen stellen voor de kinderen. Zodat de kinderen alleen maar na hoeven te denken over wat ze in hun portfolio willen zetten.
Meer weten? Lees ook onze andere artikelen op onze blog en volg ons op Twitter.
Andere artikelen:
Makkelijker kopiëren van roosters
Kopiëren van roosters in het planbord kan veel tijd besparen: met 1 druk op de knop kopieer je he...
lees verder
Petrik de Heus
Op afstand op de hoogte blijven
Soms lijken dingen heel moeilijk, maar zijn ze uiteindelijk simpel, soms is het precies omge...
lees verder
Marek de Heus