Marek de Heus
Betere leerlijnen/doelen
Tags in Bordfolio kun je gebruiken om leerlijnen en/of leerdoelen te definiëren. We hebben nu een betere manier om de tags in te delen.
Alles wat een leerling of leerkracht in het portfolio plaatst, kan gekoppeld worden aan een leerlijn. Leerlijnen hebben een boomstructuur. Hoe je deze boom opzet is aan jou. Sommige scholen gebruiken een minimale set, anderen kiezen voor een meer fijnmazige opzet met meer dan 100 items.
Deze flexibiliteit ervaren velen als prettig, maar we krijgen nogal eens de vraag hoe je deze het beste op kunt zetten: kies je op het hoogste niveau voor groep/klas, of kies je voor vak/leerdoel?
Gelukkig hoef je nu niet meer te bedenken welke opzet het handigst is. Je begint nu altijd met de vakken of hoofd leerdoelen, daaronder hang je de meer gedetailleerde items. Daarna geef je de "blaadjes" van de boom een niveau, bijvoorbeeld: "Havo 3", of "Groep 4".
Het eerdere voorbeeld wordt dan: "Taal -> Begrijpend lezen".
Met deze nieuwe opzet krijgen leerkrachten beter inzicht in waar een leerling staat:
Des te meer leerlijnen een leerling in haar portfolio heeft zitten des te donkerder de kleur. Door de tijd heen zullen steeds meer blokjes donkerder worden. Door op de vakken/leerdoelen links te klikken kun je verder inzoomen. Ook kun je terug in de tijd om te zien waar een leerling toen stond. Sommige vakjes zijn grijs, dat betekent dat er voor die combinatie van niveau en leerlijn er niets is gedefinieerd (bijvoorbeeld Lezen in groep 1).
Wil je met je bestaande leerlijnen over naar deze nieuwe opzet? Neem dan contact met ons op (bij nieuwe gebruikers staat dit al standaard aan).
Alles wat een leerling of leerkracht in het portfolio plaatst, kan gekoppeld worden aan een leerlijn. Leerlijnen hebben een boomstructuur. Hoe je deze boom opzet is aan jou. Sommige scholen gebruiken een minimale set, anderen kiezen voor een meer fijnmazige opzet met meer dan 100 items.
Deze flexibiliteit ervaren velen als prettig, maar we krijgen nogal eens de vraag hoe je deze het beste op kunt zetten: kies je op het hoogste niveau voor groep/klas, of kies je voor vak/leerdoel?
Gelukkig hoef je nu niet meer te bedenken welke opzet het handigst is. Je begint nu altijd met de vakken of hoofd leerdoelen, daaronder hang je de meer gedetailleerde items. Daarna geef je de "blaadjes" van de boom een niveau, bijvoorbeeld: "Havo 3", of "Groep 4".
Het eerdere voorbeeld wordt dan: "Taal -> Begrijpend lezen".
Met deze nieuwe opzet krijgen leerkrachten beter inzicht in waar een leerling staat:
Des te meer leerlijnen een leerling in haar portfolio heeft zitten des te donkerder de kleur. Door de tijd heen zullen steeds meer blokjes donkerder worden. Door op de vakken/leerdoelen links te klikken kun je verder inzoomen. Ook kun je terug in de tijd om te zien waar een leerling toen stond. Sommige vakjes zijn grijs, dat betekent dat er voor die combinatie van niveau en leerlijn er niets is gedefinieerd (bijvoorbeeld Lezen in groep 1).
Wil je met je bestaande leerlijnen over naar deze nieuwe opzet? Neem dan contact met ons op (bij nieuwe gebruikers staat dit al standaard aan).
Lines foto van John "flick" Purchase CC BY 2.0
Surf Shimmy van Kevin MacLeod (incompetech.com) CC BY 3.0
Surf Shimmy van Kevin MacLeod (incompetech.com) CC BY 3.0
Meer weten? Lees ook onze andere artikelen op onze blog en volg ons op Twitter.
Andere artikelen:
Snellere leerlingportfolio's en betere rapportages
We groeien snel met nieuwe scholen. Om te zorgen dat alles snel blijft laden voor iedereen hebben...
lees verder
Petrik de Heus
Emoticons/smileys in het portfolio 😀🎉🎈
Om meer karakter te geven aan hun portfolio kunnen leerlingen nu ook emoticons toevoegen.
Met de meeste smart phones en tablets kunnen emoticons ingetikt worden.
Dit ondersteunden wij eerst niet waardoor je een vervelende foutmelding kreeg.
Sinds...
lees verder
Petrik de Heus