Marek de Heus
Betere leerlijnen/doelen
Tags in Bordfolio kun je gebruiken om leerlijnen en/of leerdoelen te definiëren. We hebben nu een betere manier om de tags in te delen.
Alles wat een leerling of leerkracht in het portfolio plaatst, kan gekoppeld worden aan een leerlijn. Leerlijnen hebben een boomstructuur. Hoe je deze boom opzet is aan jou. Sommige scholen gebruiken een minimale set, anderen kiezen voor een meer fijnmazige opzet met meer dan 100 items.
Deze flexibiliteit ervaren velen als prettig, maar we krijgen nogal eens de vraag hoe je deze het beste op kunt zetten: kies je op het hoogste niveau voor groep/klas, of kies je voor vak/leerdoel?
Gelukkig hoef je nu niet meer te bedenken welke opzet het handigst is. Je begint nu altijd met de vakken of hoofd leerdoelen, daaronder hang je de meer gedetailleerde items. Daarna geef je de "blaadjes" van de boom een niveau, bijvoorbeeld: "Havo 3", of "Groep 4".
Het eerdere voorbeeld wordt dan: "Taal -> Begrijpend lezen".
Met deze nieuwe opzet krijgen leerkrachten beter inzicht in waar een leerling staat:
Des te meer leerlijnen een leerling in haar portfolio heeft zitten des te donkerder de kleur. Door de tijd heen zullen steeds meer blokjes donkerder worden. Door op de vakken/leerdoelen links te klikken kun je verder inzoomen. Ook kun je terug in de tijd om te zien waar een leerling toen stond. Sommige vakjes zijn grijs, dat betekent dat er voor die combinatie van niveau en leerlijn er niets is gedefinieerd (bijvoorbeeld Lezen in groep 1).
Wil je met je bestaande leerlijnen over naar deze nieuwe opzet? Neem dan contact met ons op (bij nieuwe gebruikers staat dit al standaard aan).
Alles wat een leerling of leerkracht in het portfolio plaatst, kan gekoppeld worden aan een leerlijn. Leerlijnen hebben een boomstructuur. Hoe je deze boom opzet is aan jou. Sommige scholen gebruiken een minimale set, anderen kiezen voor een meer fijnmazige opzet met meer dan 100 items.
Deze flexibiliteit ervaren velen als prettig, maar we krijgen nogal eens de vraag hoe je deze het beste op kunt zetten: kies je op het hoogste niveau voor groep/klas, of kies je voor vak/leerdoel?
Gelukkig hoef je nu niet meer te bedenken welke opzet het handigst is. Je begint nu altijd met de vakken of hoofd leerdoelen, daaronder hang je de meer gedetailleerde items. Daarna geef je de "blaadjes" van de boom een niveau, bijvoorbeeld: "Havo 3", of "Groep 4".
Het eerdere voorbeeld wordt dan: "Taal -> Begrijpend lezen".
Met deze nieuwe opzet krijgen leerkrachten beter inzicht in waar een leerling staat:
Des te meer leerlijnen een leerling in haar portfolio heeft zitten des te donkerder de kleur. Door de tijd heen zullen steeds meer blokjes donkerder worden. Door op de vakken/leerdoelen links te klikken kun je verder inzoomen. Ook kun je terug in de tijd om te zien waar een leerling toen stond. Sommige vakjes zijn grijs, dat betekent dat er voor die combinatie van niveau en leerlijn er niets is gedefinieerd (bijvoorbeeld Lezen in groep 1).
Wil je met je bestaande leerlijnen over naar deze nieuwe opzet? Neem dan contact met ons op (bij nieuwe gebruikers staat dit al standaard aan).
Lines foto van John "flick" Purchase CC BY 2.0
Surf Shimmy van Kevin MacLeod (incompetech.com) CC BY 3.0
Surf Shimmy van Kevin MacLeod (incompetech.com) CC BY 3.0
Meer weten? Lees ook onze andere artikelen op onze blog en volg ons op Twitter.
Andere artikelen:
Leerlijnen overzicht in het portfolio
Sinds vandaag hebben wij een nieuwe rapportage in het portfolio. In een omsluitingsdiagram worden de werkstukken als boom getoond.
Eea. is te bekijken onder de rapportages van de leerling. Het ziet er natuurlijk pas interessant uit als er leerlijn...
lees verder
Petrik de Heus
Het digitale portfolio in het basisonderwijs
Voor het basisonderwijs moet een digitaal portfolio aan een aantal extra eisen voldoen.
Het portfolio moet goed te begrijpen zijn voor leerlingen die nog niet goed kunnen lezen of schrijven.
Eenvoudig uploaden
Met Bordfolio kunnen leerlingen eenv...
lees verder
Petrik de Heus