
Petrik de Heus
Drie manieren om een portfolio te gebruiken
In de literatuur wordt er onderscheid gemaakt tussen 3 soorten portfolio's: verzamelen, presenteren en evalueren.
Het verzamelportfolio bestaat uit al het werk dat een leerling gemaakt heeft. Het bestaat ook uit werk waar een leerling minder trots op is, maar wat belangrijk is om de ontwikkeling vast te leggen. Het toevoegen van werk in Bordfolio is laagdrempelig en afgeschermd. Alleen de leerling en de leerkrachten kunnen het zien. Zo kan er zonder problemen ook werk waar de leerling minder trots op is verzameld worden.
Het presentatieportfolio bestaat uit het werk waar leerlingen trots op zijn. Dit werk willen ze aan anderen laten zien. In Bordfolio kunnen leerlingen werk "liken". Dit werk is dan zichtbaar voor alle leerlingen binnen de school. Andere leerlingen kunnen dit werk dan weer liken.
Het evaluatieportfolio wordt gebruikt om de ontwikkeling van de leerling te evalueren. Met Bordfolio kunnen leerkrachten met leerlingen tijdens portfoliogesprekken de vooruitgang evalueren. De verschillende soorten rapportages helpen om de ontwikkeling inzichtelijker te maken.
Naast deze 3 varianten worden er ook andere termen gebruikt als e-portfolio, talentportfolio, LOB dossier en loopbaandossier. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer.
Het mooie van Bordfolio is dat je vrij bent om het te gebruiken zoals je zelf wilt.
Het verzamelportfolio bestaat uit al het werk dat een leerling gemaakt heeft. Het bestaat ook uit werk waar een leerling minder trots op is, maar wat belangrijk is om de ontwikkeling vast te leggen. Het toevoegen van werk in Bordfolio is laagdrempelig en afgeschermd. Alleen de leerling en de leerkrachten kunnen het zien. Zo kan er zonder problemen ook werk waar de leerling minder trots op is verzameld worden.
Het presentatieportfolio bestaat uit het werk waar leerlingen trots op zijn. Dit werk willen ze aan anderen laten zien. In Bordfolio kunnen leerlingen werk "liken". Dit werk is dan zichtbaar voor alle leerlingen binnen de school. Andere leerlingen kunnen dit werk dan weer liken.
Het evaluatieportfolio wordt gebruikt om de ontwikkeling van de leerling te evalueren. Met Bordfolio kunnen leerkrachten met leerlingen tijdens portfoliogesprekken de vooruitgang evalueren. De verschillende soorten rapportages helpen om de ontwikkeling inzichtelijker te maken.
Naast deze 3 varianten worden er ook andere termen gebruikt als e-portfolio, talentportfolio, LOB dossier en loopbaandossier. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer.
Het mooie van Bordfolio is dat je vrij bent om het te gebruiken zoals je zelf wilt.
Meer weten? Lees ook onze andere artikelen op onze blog en volg ons op Twitter.
Andere artikelen:
Nieuwsbrief januari 2018
De feestdagen zijn voorbij en 2018 is in volle gang. Wij willen jou de beste tools bieden om van 2018 een geweldig jaar te maken. Hier een greep uit de laatste ontwikkelingen:
Privacy, hoe zit dat precies?
Er komt nieuwe Europese privacy wetgevin...
lees verder

Marek de Heus
Update januari
Nu de leerlingen weer thuis zitten, wordt er wederom extra veel gevraagd van leerkrachten. ...
lees verder

Marek de Heus