
Petrik de Heus
Drie manieren om een portfolio te gebruiken
In de literatuur wordt er onderscheid gemaakt tussen 3 soorten portfolio's: verzamelen, presenteren en evalueren.
Het verzamelportfolio bestaat uit al het werk dat een leerling gemaakt heeft. Het bestaat ook uit werk waar een leerling minder trots op is, maar wat belangrijk is om de ontwikkeling vast te leggen. Het toevoegen van werk in Bordfolio is laagdrempelig en afgeschermd. Alleen de leerling en de leerkrachten kunnen het zien. Zo kan er zonder problemen ook werk waar de leerling minder trots op is verzameld worden.
Het presentatieportfolio bestaat uit het werk waar leerlingen trots op zijn. Dit werk willen ze aan anderen laten zien. In Bordfolio kunnen leerlingen werk "liken". Dit werk is dan zichtbaar voor alle leerlingen binnen de school. Andere leerlingen kunnen dit werk dan weer liken.
Het evaluatieportfolio wordt gebruikt om de ontwikkeling van de leerling te evalueren. Met Bordfolio kunnen leerkrachten met leerlingen tijdens portfoliogesprekken de vooruitgang evalueren. De verschillende soorten rapportages helpen om de ontwikkeling inzichtelijker te maken.
Naast deze 3 varianten worden er ook andere termen gebruikt als e-portfolio, talentportfolio, LOB dossier en loopbaandossier. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer.
Het mooie van Bordfolio is dat je vrij bent om het te gebruiken zoals je zelf wilt.
Het verzamelportfolio bestaat uit al het werk dat een leerling gemaakt heeft. Het bestaat ook uit werk waar een leerling minder trots op is, maar wat belangrijk is om de ontwikkeling vast te leggen. Het toevoegen van werk in Bordfolio is laagdrempelig en afgeschermd. Alleen de leerling en de leerkrachten kunnen het zien. Zo kan er zonder problemen ook werk waar de leerling minder trots op is verzameld worden.
Het presentatieportfolio bestaat uit het werk waar leerlingen trots op zijn. Dit werk willen ze aan anderen laten zien. In Bordfolio kunnen leerlingen werk "liken". Dit werk is dan zichtbaar voor alle leerlingen binnen de school. Andere leerlingen kunnen dit werk dan weer liken.
Het evaluatieportfolio wordt gebruikt om de ontwikkeling van de leerling te evalueren. Met Bordfolio kunnen leerkrachten met leerlingen tijdens portfoliogesprekken de vooruitgang evalueren. De verschillende soorten rapportages helpen om de ontwikkeling inzichtelijker te maken.
Naast deze 3 varianten worden er ook andere termen gebruikt als e-portfolio, talentportfolio, LOB dossier en loopbaandossier. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer.
Het mooie van Bordfolio is dat je vrij bent om het te gebruiken zoals je zelf wilt.
Meer weten? Lees ook onze andere artikelen op onze blog en volg ons op Twitter.
Andere artikelen:
Keuzebord wordt planbord
We hebben in alle teksten keuzebord vervangen door planbord. Het is een kleine aanpassing maar planbord lijkt toch een meer gangbare term dan keuzebord.

Petrik de Heus
Met een digitaal portfolio het leerproces volgen
Versnellingsvragen zijn vragen waar diverse schoolbesturen tegenaan lopen bij de ontwikkeling of implementatie van ICT in het onderwijs.
De PO-Raad en Kennisnet helpen deze vragen te beantwoorden en blokkades weg te nemen zodat schoolbesturen nie...
lees verder

Petrik de Heus