Petrik de Heus
Drie manieren om een portfolio te gebruiken
In de literatuur wordt er onderscheid gemaakt tussen 3 soorten portfolio's: verzamelen, presenteren en evalueren.
Het verzamelportfolio bestaat uit al het werk dat een leerling gemaakt heeft. Het bestaat ook uit werk waar een leerling minder trots op is, maar wat belangrijk is om de ontwikkeling vast te leggen. Het toevoegen van werk in Bordfolio is laagdrempelig en afgeschermd. Alleen de leerling en de leerkrachten kunnen het zien. Zo kan er zonder problemen ook werk waar de leerling minder trots op is verzameld worden.
Het presentatieportfolio bestaat uit het werk waar leerlingen trots op zijn. Dit werk willen ze aan anderen laten zien. In Bordfolio kunnen leerlingen werk "liken". Dit werk is dan zichtbaar voor alle leerlingen binnen de school. Andere leerlingen kunnen dit werk dan weer liken.
Het evaluatieportfolio wordt gebruikt om de ontwikkeling van de leerling te evalueren. Met Bordfolio kunnen leerkrachten met leerlingen tijdens portfoliogesprekken de vooruitgang evalueren. De verschillende soorten rapportages helpen om de ontwikkeling inzichtelijker te maken.
Naast deze 3 varianten worden er ook andere termen gebruikt als e-portfolio, talentportfolio, LOB dossier en loopbaandossier. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer.
Het mooie van Bordfolio is dat je vrij bent om het te gebruiken zoals je zelf wilt.
Het verzamelportfolio bestaat uit al het werk dat een leerling gemaakt heeft. Het bestaat ook uit werk waar een leerling minder trots op is, maar wat belangrijk is om de ontwikkeling vast te leggen. Het toevoegen van werk in Bordfolio is laagdrempelig en afgeschermd. Alleen de leerling en de leerkrachten kunnen het zien. Zo kan er zonder problemen ook werk waar de leerling minder trots op is verzameld worden.
Het presentatieportfolio bestaat uit het werk waar leerlingen trots op zijn. Dit werk willen ze aan anderen laten zien. In Bordfolio kunnen leerlingen werk "liken". Dit werk is dan zichtbaar voor alle leerlingen binnen de school. Andere leerlingen kunnen dit werk dan weer liken.
Het evaluatieportfolio wordt gebruikt om de ontwikkeling van de leerling te evalueren. Met Bordfolio kunnen leerkrachten met leerlingen tijdens portfoliogesprekken de vooruitgang evalueren. De verschillende soorten rapportages helpen om de ontwikkeling inzichtelijker te maken.
Naast deze 3 varianten worden er ook andere termen gebruikt als e-portfolio, talentportfolio, LOB dossier en loopbaandossier. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer.
Het mooie van Bordfolio is dat je vrij bent om het te gebruiken zoals je zelf wilt.
Meer weten? Lees ook onze andere artikelen op onze blog en volg ons op Twitter.
Andere artikelen:
Bordfolio bij de Snijdersschool
Hoe ervaren leerlingen ons digitaal portfolio? Lucas Onderwijs heeft een filmpje gemaakt over 21st Century Skills binnen de Lucas scholen.
Rond 1 minuut is het digitaal portfolio te zien zoals het gebruikt wordt bij de Snijdersschool.
Bordfol...
lees verder
Petrik de Heus
Log4jShell in het nieuws, bij ons niets aan de hand
In het kort: alles is veilig, er is bij ons geen sprake geweest van een lek.Mogelijk heb je...
lees verder
Marek de Heus